speak dating in french - for schools


In March, the Alliance Française Amsterdam celebrates the Mois de la Francophonie. On March 29th, a special programme is offered for the schools in Amsterdam. 

This is a special speak-dating event which offers your students the opportunity to practice French in a new, dynamic way while meeting other fellow francophones. 
The concept is easy - you chat in French with someone during 5 minutes and change partners every round. 

STUDENTS of primary and secondary schools
10.30am - 12pm

The groups of students will be organised according to their age, school and level of French, to facilitate the communication. Topics will be proposed by our educational team and an AFA teacher will supervise the workshop with the support of the language teachers from the participating schools. The students and their teachers will be greeted with a croissant in the morning in OBA Oosterdok
(rooms to be confirmed).

After the workshop, the students will take part in a funny quiz about France and la Francophonie !  

Register: In order to register for the workshop, French teachers should send a list of the participating students, as well as their age and level of French via email at cursus@afamsterdam.nl (Agnès Marie) before Friday, March 15th.

A testimony from last session


Ik heb met mijn klassen 2 en 3 aan de speak-dating van november deelgenomen. Na een gezellige verwelkoming met croissants heeft de Alliance française team de leerlingen uit de verschillende scholen steeds korte gesprekjes met elkaar laten voeren, in duo.

Allerlei dagelijkse situaties van het tienerleven kwamen aan bod: se présenter, communiquer sur ses loisirs, ses goûts, l'école, les copains, les vacances, les pays et cultures, les ressemblances et les différences. De sessie eindigde met een quiz met veel Franstalige muziek en andere muziek uit Franstalige landen. Wat in de les zo moeilijk is om voor elkaar te krijgen - tientalen leerlingen in twee uurtjes zonder angst Frans te laten spreken, is het tijdens de sessie gelukt.
Omdat de leerlingen elkaar werkelijk nog niet kennen is de exercitie "se présenter" opeens weer een authentieke situatie, wat in de les allang niet meer is omdat de leerlingen veel van elkaar afweten. De groepsdruk die vaak een belemmering is om te spreken in de les speelt in zo'n situatie geen signifiante rol meer, iedereen is namelijk in duo bezig om zelf te spreken, dus niet aan het oordelen.

Zelf heb ik de gelegenheid gebruikt om de gespreekvaardigheid van mijn leerlingen te evalueren. Het is namelijk makkelijker om goed naar de leerlingen te luisteren als jij niet de activiteit tegelijkertijd zelf aan het regisseren bent. Ik vond het in ieder geval objectiever dan mondelingen in de klas, omdat jij twee uur de tijd hebt om objectief naar alle criteria te kijken en jij ziet de leerlingen zich snel ontwikkelen. De meeste van mijn leerlingen zijn binnen twee uurtjes van A1- naar A1+ gegaan. Daar hoort het een mooie cijfer bij, is mijn redenering geweest.
Maar uiteraard is dat alleen mijn keuze geweest, evaluatie is geen onderdeel of doel van de speak-dating.





Copyright © 2017 Alliance Française Amsterdam.  Design by Monsieur Graphic.